De dagen In Baños - Reisverslag uit Riobamba, Ecuador van Nico en Ada Oever - WaarBenJij.nu De dagen In Baños - Reisverslag uit Riobamba, Ecuador van Nico en Ada Oever - WaarBenJij.nu

De dagen In Baños

Door: Ada en Nico

Blijf op de hoogte en volg Nico en Ada

22 November 2011 | Ecuador, Riobamba

Zoals jullie al bijna gewend zijn komen er twee verslagen achter elkaar....tja, als we eenmaal een internetplek hebben...

Vandaag gaan we weer verder over de laan der Vulkanen, door het Andesgebergteover de Panamericana. dat is en goede weg die maar liefst 20.000km lang is en van Alaska tot in Chili loopt(vertelde ons gids...)We zijn nu in de centrale sierra en in dit gedeelte liggen 8 van de 10 hoogste bergtoppen van Ecuador, de Chimbarazo is met 6368 meter de hoogste. We hebben weer geluk met een prachtige heldere dag en kunnen alle toppen, met sneeuw bedekt zien.Maar ook het landschap is prachtig. De hellingen lijken lappendekens met verschillende kleuren:diepgroen,gelig, oranje,en limoenkleurig dat zijn de verschillende gewassen die hier op de hellingen groeien. Dan komen we in Baños aan wat op 1820 meter ligt en een warm subtropisch klimaat heeft, da´s even wennen die warmte!!!
Baños is voor zowel Ecuadorianen als buitenlanders een veel bezochte plaats, maar daar merken we weinig van het is eigenlijk alleen op zondag gezellig druk.De Tungurahua vulkaan die hoog boven Baños uitsteekt is onvoorspelbaar en heeft 10 jaar geleden nog een grote uitbarsting gehad, gevolgd door een kleinere in 2006. Maar de vulkaan wordt in de gaten gehouden, zodat we op tijd gewaarschuwd zullen worden. In het dorp zie je ook spaciale bordjes staan die aangeven waar je heen moet bij evacuatie.
We lunchen in een grote hal waar allemaal hele kleine "straatrestaurantjes"zijn met ieder een plastic tuintafel als "terras". We eten almuerzo dat is altijd soep gevolgd door en bord met rijst,sla,kip of iets anders,aardappelkoekjes en een beker limonede en dat dfan voor 2,5 dollar.maar het is vooral grappig, want de mensen vinden het echt leuk als je bij hun aan de tafel komt zitten. En als je iets wilt war ze niet hebben ...halen ze het gewoon bij de buren.
De dagen in Baños brengen we luierend door...maar vanmorgen vroeg zijn we toch maar naar de thermale baden gegaan waarBaños zijn naam aan te danken heeft en die en verjongend effect hebben.....nou dat is goed te zien hoor!!!!!Er zijn 3 verschillende badeb waarvan er 1 gewoon helder water heeft...dit bad is Ijskoud!!! dat water komt van de waterval....de andere twee baden hebben een beige kleur en dit is water uit de bron, wat door de vulkaan verwarmt wordt, het warmste bad is 42 graden...Als je hier in bent geweest...of het koude bad of een koude stortdoucge...brrrsoort sauna effect...dan is het weer heerlijk!!Het bad is open van 5uur s´morgens tot 5 uur ´s middags en dan lopen de baden leeg, om de volgende dag weer met nieuw bronwater gevuld te worden.
Natuurlijk maken we deze dagen ook nog wel wat geks mee.....en dat is in dit geval een asfalteerwagen die het ter zowat op onze schoenen spuit!!! Op 1 meter afstand van de kleine winkeltjes die gewoon open zijn, komen ze asfalteren. wat een hoop stank maar vooral stof en teer oplevert....het ligt overal!!

En omdat Baños de naam heeft een wellness oord te zijn laten we ons die avond ook nog heerlijk masseren om de wellness dagen compleet te maken.

Nou jullie lezen het ...niet veel spannends, maar een paar lekkere relax dagen in Baños.

We doen jullie allemaal de hartelike groeten vanuit een prachtig Ecuador.

Liefs, Ada en Nico

• 23 November 2011 - 08:59

Marjolein L.:

Heerlijk, zeg. Daar zou ik ook wel zin in hebben.

• 23 November 2011 - 21:40

Marlies:

En de verhalen blijven komen én blijven geweldig om te lezen. Wij zijn helemaal geen vakantiegangers, maar je zou door jullie enthousiaste verhalen (bijna) zin krijgen om ook eens te gaan (alleen zou het niet zover weg moeten zijn).
    Geniet nog van jullie reis en doe voorzichtig.
    Liefs Marlies

• 23 November 2011 - 21:49

Jos En Wilma:

Mooi geschreven Nicoada! (zo klinken jullie namen ook wat Ecuadoriaans) en wat een heerlijke, geweldige belevenissen. Wat we wel missen is een foto van jullie nieuwe uiterlijk :).
    Hebben jullie nog enig idee dat wij hier nu Sintcadeaus aan 't inkopen zijn en het nu erg mistig kan zijn in ons landje? Ook erg mooi overigens, mist met een zonnetje in het hollands laagland.
    Lieve groetjes weer.

• 23 November 2011 - 22:43

De Knoopjes:

Het lijkt wel of jullie vakantie hebben..... Moet niet gekker worden hoor! Hup, op pad en weer op zoek naar een eng bergpad, of een hut op grote hoogte, dat luieren doen jullie maar in Nederland!.... Geniet er lekker van jongens!
    Liefs en groetjes

• 24 November 2011 - 09:38

Elly En Wim P.:

Hier ons eerste antwoord. We hebben alles intensief gelezen. Jullie kunnen zo gedetailleerd vertellen, dat je bijna alles voor je ziet. Zo kunnen wij echt van jullie vacantie genieten. Daardoor zien we steeds weer uit naar de volgende E-mail. Veel plezier en tot de volgende verslagen.
    Groetjes Elly en Wim.