van oost naar west vervolg. - Reisverslag uit San Carlos de Bariloche, Argentinië van Nico en Ada Oever - WaarBenJij.nu van oost naar west vervolg. - Reisverslag uit San Carlos de Bariloche, Argentinië van Nico en Ada Oever - WaarBenJij.nu

van oost naar west vervolg.

Blijf op de hoogte en volg Nico en Ada

19 November 2014 | Argentinië, San Carlos de Bariloche

Buenos dias todos,

Eerst even wat recht zetten ..in het verslag van gistern staat ¨de grootste Magelhaen pinquins¨en dat is helemaal niet goed!! want deze pinquins zijn juist klein 60cm, maar er moet staan de grootste Magelhaen kolonie ter wereld!

Nu weer verder :
Ze trekken zich dus niks aan van de mensen en lopen onverstoorbaar hun weg naar de zee, nemen een duik, zoeken voedsel en lopen dan ook weer onverstoorbaar terug over de ¨pinquin highway¨ naar hun nest voor de aflossing. Dan gaat de andere ouder weer op stap en zo lossen ze elkaar af en zit er altijd één op de eieren.Vooral deze gang naar zee, het zwemmen/vissen is een grappig schouwspel dat we van heel dichtbij meemaken.

We doen ook nog Gaiman aan, een Welshdorpje, dat ook nog de Welshcultuur heeft behouden. De mensen van Buenos Aires hebben hier een hightea....voor hun iets héél bijzonders!! ..You have to do it, ones in your lifetime!!! Zo zie je dan maar weer dat je aan de andere kant van de wereld bent...want voor ons is een hightea nou niet iets dat we hier écht moeten beleven. Dus wij gaan ergens anders een kop koffie drinken en dan komt de auto vanzelf weer langs en gaan we op weg naar huis.

We willen vanavond (13 nov) graag ergens gezellig vis eten en zowel de chauffeur als de mensen uit B.A. adviseren Mariscos del Atlantico. Mooi bedankt...maar ja wij zijn Hollanders en gaan het toch nog even bij de mevr. van de hosteria vragen...ook zij raadt dir restaurant aan. Je moet reserveren en dat doen we dan ook voor 21.30 uur. We gaan met de taxi en als we aankomen zie je direkt het verschil in beleving van wat je gezellig eten vindt. Het is een leuk, klein restaurant, maar elke tafel heeft zowat een eigen TL-balk....maar we eten heerlijke vis en zeevruchten!! Ook de tijden van het eten zijn heel anders. Wij resreveerden zoals gezegd voor 21.30 uur, maar ook om 23.00 uur komen er nog mensen binnen om te eten. De argentijnen komen binnen, bestellen, eten en gaan weer...ook dat is duidelijk anders. Zitten wij nog graag even na te tafelen.....daar doen ze hier niet aan..ze hadden hier zelfs geen kopje koffie. Maar ook deze dag, mijn verjaardag, was een mooie dag!!! iedereen bedankt voor de felicitaties op facebook, whatts-app en op deze site.

Morgen gaan we dit gebied verlaten en gaan we met de nachttrein ¨tren Patagonico¨dwars door Argentinië van oost naar west. En laten dan ook de steppe van Patagonië achter ons en komen in het Andes gebergte terecht.

14 nov. Puerto Madryn - San Antonio Oeste - San Carlos de Bariloche.
In de middag gaan we met de bus ( met een groep van Tipica) mee naar San Antonio, om 22.30 uur vertrekt van daaruit de trein naar Bariloche. WE hebben een slaapcoupe, met wastafel, bekertjes en flesjes water en zelfs twee handdoekjes. Maar voor we gaan slapen, gaan we nog eten in de restauratie wagen. Om half twaalf aan tafel voor een heerlijk twee gangen menu. Mmet een paar mensen van de Tipica groep drinken we ook nog een paar flessen bier en zo kan het het gebeuren dat je om half één nog aan tafel zit. Geeft helemaal niks ....we slapen heerlijk!!

15 november.
Ik ben al voor zeven uur wakker, we reden dan nog door de steppe van Patagonië. Maar een paar uur later, na een prima ontbijt; verandert het landschap, het wordt groener maar ook ruiger ... de bergen komen in zicht!!
Om te reizen met de trein is heerlijk....je ziet veel en je kan ook wat rondlopen en even naar buiten bij de stops. WE komen rond drie uur in San Carlos de Bariloche aan, met maar twee uur vertraging en dat telt niet hier in Argentinië.....aardig op tijd!!

Jack ( van Tipica reizen) wacht hier op ons, we nemen afscheid van de groep en krijgen onze huurauto, een Clio voor 5 dagen, en gaan op pad naar onze hosteria. Dichtbij het centrum aan het meer Lago Nahuel Huapi, hebben we een werkelijk prachtige kamer, met ¨lakeview¨Fantastisch!! Het dorp is gezellig het ademt een wintersport sfeer.

Zondag 16 november
WE hebben een heerlijke nacht en een lekker ontbijt in de Hosteria. In de hosteria is nog een nederlandse groep, wij zijn blij dat we deze reis samen maken. Vandaag gaan we op stap met de auto en rijden naar San Martin de Los Andes, dat ligt in het hart van het meren gebied. Onderweg passeren we een Condor observation plek...en de beste tijd om ze te zien is eind van de dag. Wij zijn daar om elf uur en geloof het of niet....wij zien ze!!!!
We merken nu ook duidelijk ( dat wisten we natuurlijk al ) dat we aan de andere kant van de wereld en op het zuidelijk halfrond zijn. De appelbomen,de meidoorn, de lupinen...ze staan allemaal in bloei...en alle bermen kleuren geel door de enorme hoeveelheid brem die in bloei staat....kortom: het is hier VOORJAAR!!!
We wilden onderweg nog de vulkaan Lanin omhoog lopen,,,maar dat ging niet..we hebben geen touwen en pickhouweel bij ons....helaas, dus alleen het eerste stukje voor ons.

We hebben een hotel in San Martin de Los Andes, maar de GPS herkent het adres niet. We weten al dat het wat buiten het dorp ligt....wat buiten?? de afstanden zijn hier enorm. Dus gaan we op zoek naar het Toeristenburo. WE rijden dan een ëën richtingsweg in, de verkeerde kant op!....nergens een bord gezien...maar de Argentijnen maken ons al snel duidelijk dat we iets niet goed doen!!
Op het toeristenburo kennen ze gelukkig ons hotel en vertellen ons hoe we moeten rijden....het ligt nl. buiten de kaart!! Dat is wel een beetje balen, want San Martin is een leuk en gezellig dorp. Wij op pad....steeds verder weg, steeds verder de bergen in....toch nog een keer vragenonderweg want ondertussen rijden we natuurlijk weer ripio
( onverhard), maar we zijn er bijna....nog 500meter links en 200 meter omhoog. Dan zijn we er: ongelooflijk!!! wat een plek, wat een mooi hotel, en wat een ontvangst. We verblijven in Casona del Alto ( als je zin hebt, google even..). Omdat we meestal low budget reizen is dit hotel een super leuke verrassing van Jack( tipica).De rust, het design, de mensen, de kamer, het uitzicht, het eten....werkelijk alles is SUPER!!!

Maandag 17 november
Jullie begrijpen dat we lekker relaxed zijn opgestaan en direkt alweer genieten van het prachtige uitzicht!!!!
Maar na een super ontbijt moeten we deze plek toch weer verlaten.
Vandaag gaan we de ¨ruta de los seite lago¨rijden, een prachtige tocht dwars door de Andes langs zeven meren. Hele mooie uitzichten op azuur blauwe meren met daar omheen de bergen met besneeude toppen.

Dan zijn we weer in Bariloche. Waar we voor het diner voor het diner zijn uitgenodigd door Jack en zijn vrouw. Dat doet hij meestal met zijn gasten als ze Bariloche aandoen tijdens de trip, want hij woont hier. WE hebben met elkaar een leuke avond. Toch best apart om door je reisagent uitgenodigd te worden!!

Dinsdag 18 november
Het weer is veranderd, het waait hard en de wind is KOUD!!! Dus de vesten en jassen kunnen de koffer uit, dan ook direkt de mutsen maar... Want vandaag gaan we samen een mooie route rijden het Circuito Chico, dat langs het lago Nahuel huapi loopt. Dan willen we onderweg nog weer proberen een berg op te lopen : Cerro Lopez, deze keer. Als we daar aankomen staat al aangegeven dat de refugio( berghut) dicht is. Jammer,.....maar we gaan toch wel naar boven lopen. Het begin is direkt al flink stijgen, later is het weer wat makkelijkr, maar zo´n drie uur omhoog lopen komen we bij een groot sneeuwveld/gletscher waar we over heen moeten gaan en dan gaat het ook nog licht sneeuwen....hier komen onze mutsen goed van pas. WE besluiten niet verder te gaan. We hebben niet de juiste uitrusting bij ons en zijn zonder gids....dus gaan we weer terug. Het sneeuwt, regent en waait hard, maar eenmaal beneden schijnt de zon weer. We drinken een cola en gaan dan met de auto op huis aan.
Onderweg nog even met een stoeltjeslift omhoog....één beklimming per dag is mooi zat!!....naar de top van Cerro Campanario. Hier heb je een werkelijk prachrig uitzicht 360 graden over dit prachtige meren gebied.

Nou jullie zien het,....in een week tijd, tijdens een vakantie in Argentinië...beleef je héél veel!!!!
Maar ook hebben we natuurlijk ook de tijd om even lekker helemaal niks te doen.

Los saludos a todos,
Ada en Nico

PS: Joop: wat let je??

PS 2: we gaan zo proberen wat foto´s te plaatsen

• 19 November 2014 - 16:30

Marry & Jos:

Ongelooflijk die reis. Is meer dan een belevenis. Toppie.

• 20 November 2014 - 12:23

LenyvdOever:

Lieve Nico en Ada. Wat een geweldige vacantie moet dit zijn jullie maken overuren om alles te zien, maar het moet geweldig zijn en dat je dit allemaal op schrijft m`n petje af daarvoor want het is heel erg leuk om dit allemaal te lezen laat staan om het te zien, geniet er heerlijk van. Hier is alles goed ook met je Moeder ik laat haar dit verhaal weer lezen of lees het voor dat heb ik vorige keer ook gedaan. Wij wensen jullie nog hele fijne dagen maaaaaar voorzichtigheid geblazen. Dikke knuffel van beide Moeders.

• 23 November 2014 - 10:32

Alice:

Wat een belevenissen! Een super reis! geniet ervan!!!
    Groetjes, Alice en Bart

• 26 November 2014 - 10:38

Ron:

Hoi Nico en Ada!
    De avonturen en landschappen komen in sneltreinvaart langs op jullie blog.
    Ik moest erg lachen om het restaurantje met tl-balken boven iedere tafel. Dat is onbegrijpelijk voor een Nederlander :)
    Geniet van de mensen en de lente in het zuiden, de zee en de bergen.
    Wij blijven meelezen vanuit Rotjeknor, superleuk!
    Grote groet van Maaike en Ron