NAAR HET EIND VAN DE WERELD - Reisverslag uit Ushuaia, Argentinië van Nico en Ada Oever - WaarBenJij.nu NAAR HET EIND VAN DE WERELD - Reisverslag uit Ushuaia, Argentinië van Nico en Ada Oever - WaarBenJij.nu

NAAR HET EIND VAN DE WERELD

Blijf op de hoogte en volg Nico en Ada

05 December 2014 | Argentinië, Ushuaia

lieve vrienden,

Zo horen jullie niks van ons en nu gewoon twee avonden achter elkaar......

Woensdag 26 november,
We vertrekken uit El calafate met een flinke vertraging, omdat onze tranfer naar het vliegveld niet komt opdagen. Als we uiteindelijk toch op de luchthaven aankomen, direkt inchecken, in de rij langs de security en dan meteeen instappen......zó kan het ook!. Maar het was niet helemaal goed voor ons hart.

En dan zijn we in Ushuaia, op Vuurland. In het puntje van patagonië, de meest zuidelijke stad van de wereld. ¨EL Fin Del Mundo¨. De toegangspoort tot Antartica en de zuidpool. Antartica hadden we graag gedaan.... maar er zijn grenzen aan ons budget en tijd.
Al ga je hier bij goed weer op pad, altijd moet je toch je dikke trui, muts en windjack meenemen...want hier heb je te maken met 4 seizoenen per dag. Maar wij boffen ( weer) het is mooi weer, waarbij we wel ¨gewoon¨drie tot vier laagjes kleding aan hebben. Dus mooi...maar koud!!! Wat hier ook bijzonder is, er komen container schepen en cruiseschepen in de kleine haven op weg naar antartica en tegerlijker tijd heb je hier eeb wintersport sfeer met de bergen en natuurlijk ook onverharde wegen.

Donderdag 27 november.
We worden om half negen opgehaald...en dat is uitslapen!!! want in El Calafate was dat 7.15 UUr.....wat nou vakantie!!!
Met een internationale groep van 15 personen gaan we vandaag op pad met een hele gids. Enthousiast en vol humor...hij weet in no time al onze namen, waarbij Nico voor vandaag dan wel Nicolaas heet!!
We krijgen speciale kleding..broeken, reddingsvesten en laarzen en gaan dan met drie grote kano´s de zee op. We varen waar ook Darwin heeft gevaren...hoe cool is dat!! helaas mijn broek was niet waterdicht,.......
Als we weer aan land zijn is er een lunch in een tent die klaaar staat en maakt de gids op een barbeque een heerlijke lunch klaar, groente, kip en aardappelgratin. Natuurlijk met een Malbec uit Patagonië...
Na de lunch hebben we nog een trekking en op een zeken moment zijn we omringd door Chileense bergen en dat terwijl we toch écht in Argentinië zijn. We komen bij een postoffice...en ook nu doen we hier kaarten aan onze moeders op de bus....groeten uit El Fin Del Mundo. WE zijn benieuwd of die in nederland bezorgd gaan worden.

Vrijdag 28 november
We gaan met zes passagiers en een kapitein en matroos aan boord van een zeilboot en varen dan vanuit de haven van Ushuaia, tussen de grote schepen door naar het Beagle kanaal, daar gaat de motor uit en de zeilen worden gehezen!! Helaas moeten we bij vertrek en aankomst in de piepkleine kajuit blijven ivm de veiligheid.
We hebben weer geluk met het weer, de zon schijnt, strak blauwe lucht maar het is wel steen en steen koud!! Ik heb nu vijf laagjes aan..met een muts daarover nog mijn capuchon en ook nog handschoenen. In dit groepje zit een Italiaans stel, zij zijn gisteren aangekomen en die kenden Patagonie nog niet....dachten de zon schijnt , strak blauwe lucht, het wordt warm vandaag!!! Zij hebben écht afgezien hadden te weinig kleding aan. Maar wat een beleving om net als Darwin en Fitz Roy te zeilen over het Beagle kanaal.

Kortom ook hier was het geweldig om te zijn....het einde van de wereld!!

PS Ina: we hebben ook de gevangenis bezocht....bizar om te zien hoe dat ging en was in die tijd.

PS 2: de oorspronkelijke bewoners de Yamana´s liepen hier op vuurland naakt rond...Brrrr..moet je niet aan denken. Maar ze werden ziek toen ze kleding kregen.

Tot ons volgende verslag...morgen vertrekken we via Buenos Aires naar het warme noord westen.

Tot dan,
Ada en Nico

• 06 December 2014 - 00:48

Ina:

Net thuisgekomen van een avonddienst en compleet natgeregend zit ik, al jullie verhalen lezend, op te drogen. Dan is natregenen ineens helemaal niet erg meer. Wat een mooie verhalen!!! Wat moet dat een speciaal gevoel geven om de route van Darwin en Fitz Roy te zeilen. Heel bijzonder.
    Leuk, dat jullie ook in de gevangenis zijn geweest. Ik krijg er nog steeds mail van, als er weer een nieuwe tentoonstelling is geopend. Dat is altijd leuk, al kan ik er niet heen. Maar met mijn gedachten kan ik er wel naar toe. Beetje dom he, van die Italianen.......
    Wij zijn ondertussen in Praag geweest (de verjaardagverrassing, was super) en met Ria een paar dagen in Basel, bij een vriendin/oud collega op bezoek. Ook leuk.
    Ben nog benieuwd naar jullie warmere verhalen.....Iquazu.
    Liefs, Ina.

• 06 December 2014 - 01:26

Frans En Karin:

ja wonderbaarlijk het een niet spannender dan het ander.
    en jullie hebben echt een ijzeren conditie,mooi dat alles beschreven
    staat ,en foto,s wauw .het word steeds van wat nu weer .maar jullie zijn niet de enigste die onderweg zijn zo te horen .dat moet speciaal zijn .vergeet niet tegenieten.lieve groet frans en karin