naar Hoi An - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van Nico en Ada Oever - WaarBenJij.nu naar Hoi An - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van Nico en Ada Oever - WaarBenJij.nu

naar Hoi An

Blijf op de hoogte en volg Nico en Ada

19 Mei 2016 | Vietnam, Hoi An

Tja, onder tussen zijn wij weer thuis gekomen en hard bezig om weer te wennen aan het Hollandse leven. Maar ons verhaal over Vietnam is nog niet af. Ik probeer komende dagen het laatste deel te schrijven en dan ook foto's te plaatsen.

Donderdag 19 mei
Vandaag een nieuwe ervaring voor mij...ik heb last van mijn darmen. Op al die avontuurlijke reizen nog nooit gehad!!! Even een beetje rustig aan met eten en dan is dat vast weer snel op orde.

We vertrekken vandaag om 7. 45 op gaan op weg naar Hoi An, waar we dan gelukkig drie nachten blijven, heerlijk! Hoi An is een schilderachtig plaatsje langs de rivier. we zijn benieuwd, want wat in de boeken staat is helaas niet altijd gelijk aan wat je beleeft.
We verlaten deze dag de highway 1 en rijden een stuk over de Ho Chi Mingh trail en de wolkenpas, een prachtige route.
We maken een stop bij Dalang beach, hardstikke mooi plekje met een prachtige blauwe zee, wit strand en hoge golven!! maar wat heb je eraan als je alleen een half uurtje gaat KIJKEN???
We maken nog een stop bij een plaatselijk bedrijfje wat met zeer primitieve middelen eucalyptusolie weet te winnen. Grappig..maar dan nog een stop bij een marmerboer...hardstikke leuk allemaal maar niet voor ons.
Om half zes hebben we nog een rondwandeling door Hoi An met de groep en kunnen we gelukkig ook laten wassen. Wij reizen altijd graag met weinig bagage, maar het programma is zo druk dat we bijna geen tijd hebben om ergens wat te laten wassen. Gelukkig kunnen we nu weer even vooruit.

vrijdag 20 mei
Ook vandaag best weer een heel programma te doen met de groep maar wij gaan deze morgen lekker luieren bij het zwembad en ik laat me lekker verwennen bij de masseur, waar ik begon met een koffiescrub, gewoon met koffiedik flink hard boenen......dan afdouchen!! gevolgd door een heerlijke massage..ik kan er weer tegen.

Om drie uur vertrekken we met de groep voor een kookworkshop. eerst gaan we op de markt met de kok de boodschappen doen, tenminste zo staat dat in de beschrijving. In werkelijkheid gaan wij met een leuke dame in een klein groepje( 5 pers)een rondje over de markt en verteld zij van alles over de etenswaren die verkocht worden, maar we kopen helemaal niks. Dus wat we gaan koken blijft nog even een verrassing.
Dan gaan we weer aan boord van een klein bootje, wat ons naar de kookworkshop zal varen en dan gebeurt er werkelijk iets heel vervelends. Philip een flinke grote man, valt bij het aan boord gaan en geeft een flinke schreeuw!! OEI...hij ligt in een rare houding op zijn rug, maar gelukkig valt het mee al is ie wel behoorlijk dizzy. ik vraag aan zijn vrouw waar zijn bril is??...ojee die is waarschijnlijk over boord gevallen. Geen probleem iemand trekt zijn bovenkleding uit en probeert de bril op te duiken...nou is het water niet zo erg helder, eerder gewoon vies... hij doet zijn best,maar vindt de bril niet, helaas. Die avond worden er al bloemen afgeleverd bij Philip, maar de grote verrassing komt de volgende morgen.....dan wordt zijn bril alsnog afgeleverd. Ze hebben vanmorgen bij laag water opnieuw gezocht en je geloofd dat toch niet,....bril weer gevonden!!

Die avond is er lichtjesfestival in Hoi An. Duizenden lichtjes op de rivier. Een optocht en een speciale drakenboot ook met heel veel lichtjes op het achterdek. Er is een soort van ceremonie terwijl het schip langzaam de rivier afvaart en dan worden alle honderden lichtjes vanaf de boot ook in het water gelaten. Al begrijpen we het niet helemaal het heeft met Boeddha en volle maan te maken....

Zaterdag 21 mei
We maken weer een prachtige fietstocht langs het buiten gebied van Hoi An, langs een grote biologische tuinderij, waar ze al zien dat tuinnieren mijn ding is en ik wordt uitgenodigd om de planten water te geven. Met een juk en aan elke kant een enorme emmer/gieter water, loop je dan tussen twee plantenvakken door....en maar schudden en gieten met die gieters...best zwaar!maar wel heel leuk om te kunnen doen.

Na twee uur fietsen komen we bij een tentje waar we wat drinken daar liggen ook die grappige ronde mandjes waar ze hier mee varen. Dat willen wij ook wel dus vragen we of daar tijd voor is...ja hoor als er nog meer mensen meedoen...helemaal NIEMAND!! das jammer want nergens zullen we nu nog in zo'n mandje varen.

We gaan weer aan boord van een groter bootje dat ons weer terug vaart naar Hoi An, want net als Holland heeft Vietnam heel veel water.

Terug in Hoi An krijg ik Nico dan toch zover om nog even bij een tailor langs te gaan. Hoi An staat er om bekend dat je hier mooie kleding kan laten maken. Het is ondertussen twee uur en morgen om 8 uur vertrekken we....We gaan het proberen. Natuurlijk kan dat!!...stof en voering uitgezocht, maten genomen...dan ook maar direkt twee broeken en twee overhemden....om vijf uur kan hij komen passen.
Nou onze verbazing is niet te beschrijven als er om vijf uur "gewoon"een colbert binnen wordt gebracht dat bijna helemaal past, ongelooflijk!!
nou dan vragen we of het mogelijk is dat er dan nog een jasje wordt gemaakt ....tuurlijk!! alles is die avond klaar..kunstenaars zijn het daar.
OOhhh bijna vergeten... ik heb ook een jurk laten maken, foto aan geleverd van een jurk die ik ergens anders had gezien, stof uitgezocht maten genomen en die dame maakt dan een tekeningetje van zo'n 10 cm groot, hoe de jurk moet worden....beetje dit hier en een beetje meer dat daar....en ook mijn jurk is bijna in één keer helemaal goed!!

tot volgende keer,

groetjes Ada en Nico

• 05 Juni 2016 - 03:58

Ina:

Hallo Ada, we hebben het er al over gehad, en het is in dit stuk overduidelijk: die groepsreis is echt iets voor jullie, haha. Gelukkig wel mooie ervaringen en heel leuk van die kleding. Ben benieuwd. Ik heb net iets laten maken van stof, die ik 8 jaar geleden uit Afrika mee nam. Dus in een halve dag zoveel kleding is echt geweldig!