naar Dong Hoi - Reisverslag uit Dong Hoi, Vietnam van Nico en Ada Oever - WaarBenJij.nu naar Dong Hoi - Reisverslag uit Dong Hoi, Vietnam van Nico en Ada Oever - WaarBenJij.nu

naar Dong Hoi

Blijf op de hoogte en volg Nico en Ada

16 Mei 2016 | Vietnam, Dong Hoi

Na het bezoek aan de markt gaan we verder en stoppen dan bij een monument van de tien meisjes! Deze tien meisjes worden vereerd en herdacht....er was nu ook een ceremonie bezig. Tijdens de vietnam oorlog was de plaaatselijke bevolking erg belangrijk om de weg steeds weer in orde te maken, puin te rimen en gaten te dichten, na bombardementen. Meestal zat er een bepaald patroon in de maniervan bombarderen, maar die keer toen die tien meisjes bezig waren met de reparatie besloot een Amerikaanse piloot om te keren en nog wat laatste bommen te gooien.Een groot verdriet in dit dorp tien meisjes tegelijk! Het was een indrukwekkende plek met een mooi monument om rond te lopen.

Ook Vietnam heeft veel water en na de lunch gaan we in een bootje naar de grotten van Phong Nha.Rotsachtig soort doolhof wat 8 km lang is.Er zijn in totaal 14 grotten.Via een ondergrondse rivier waren we er binnen, in deze duistere maar prachtige wereld!! Tijdens de Vietnam oorlog diende deze grotten als veldhospitaal en geheime basis voor de soldaten uit Noord-Vietnam. Wat een mooie vormen en kleuren en als je dan bedenkt dat dit alles 500 miljoen jaar oud is!!!

Langs de route die we rijden zijn heel veel rode vllaggen, Vietnam vlaggen en communistische vlaggen, Maar ook veel propaganda om te gaan stemmen. Op 22 Mei zijn hier verkiezingen, er is natuurlijk maar 1 partij de communistische, maar de mensen mogen dan wel eens in de vijf jaar 500 mensen kiezen die dan een " parlement" vormen, Als ik het goed begrepen heb.

Als we in Dong Hoi aankomen moeten we eerst nog bij een pinautomaat zoeken die geld geeft, want een aantal mensen uit de groep heeft dringend contanten nodig.Lijkt heel gewoon maar hier is dat toch anders,
De eerste geeft 300.000 dong = 12 euro. en dat is ook hier niet veel!! de tweede doet het helemaal niet , maar gelukkig de derde wil wel geld geven en kan iedereen gewoon weer blij de bus in.

Dinsdag 17 mei
Wevertrekken pas om 13.00 uur, maar we staan toch vroeg op en liggen als eerste in het prachtige zwembad. om 7 uur!! Al snel komen er meer mensen, Na het ontbijt gaan we nog een poosje op het strand liggen, heerlijk!! maar je kunt niet meer in de zon liggen 9.30 uur veel te warm! Maar onder de parasol met een windje...was genieten!!

WE gaan naar de tunnels van Vinh Moc
Die bevinden zich precies op de 17e breedte graad waar de grens was tussen communistisch Noord Vietnam en het pro Amerikaanse zuiden. Vinh Moc speelde een heel belangrijke rol in de oorlog en dit gebied is onafgebroken gebombadeerd door de Amerikanen. De mensen konden daar niet meer op een normale manier leven en nadat de ouderen en kinderen grotendeels geevacueerd waren. Gingen 250 mannen aan de slag en groeven in 20 maanden een groots onderaards netwerk. Hier hebben 600 mensen zes jaar lang grotendeels onder de grond geleefd. er worden in die jaren 17 kinderen geboren.Hier is 7 TON AAN BOMMEN PER PERSOON gevallen....Heel bizar, hoe erg hier de Amerikaanse bommenregen is geweest. Nog steeds gebeuren er ongelukken door achter gebleven bommen en mijnen.
Deze strijd is gestreden toen wij op de middelbare school zaten,,,,en ook wij hebben geprotesteerd tegen dit Amerikaanse geweld, maar dat het hier zo erg was....daar hadden we toch geen idee van.

Even later stoppen we bij het monument waar de vrede en hereniging van Noord en ZUid getekend is in 1975, We gaan wandelend de houten brug over van Noord naar Zuid.