Alweer het laatste deel Vietnam - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Nico en Ada Oever - WaarBenJij.nu Alweer het laatste deel Vietnam - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Nico en Ada Oever - WaarBenJij.nu

Alweer het laatste deel Vietnam

Blijf op de hoogte en volg Nico en Ada

27 Mei 2016 | Vietnam, Ho Chi Minhstad

Hallo trouwe volgers,

We zijn op onze laatste bestemming.. in Ho Chi Mingh City en het regent....de regen tijd is hier net begonnen. Maar we hebben zoveel geluk gehad gedurende deze reis, dat de regen ons niet zoveel kan deren...want we hebben in deze stad van 10 miljoen inwoners en maar liefst ZES MILJOEN MOTOREN!!! ook nog een middag vrij...heerlijk weer even samen op stap!

We beginnen met een kop koffie, eindelijk eens lekkere koffie!! Vaak zit hier aan de koffie een smaakje..bv kokos. Wist je trouwens dat Vietnam nr twee staat op de lijst van de koffie export?! na Brazilië die staat met stip op één.
Dan gaan we op zoek naar een bier brouwerij...dat was niet héél eenvoudig..we liepen er een paar keer voorbij...maar toen zagen we in een steeg een uithangbord. Nou je begrijpt Nico weer blij.. nee gekheid. t'Was een leuk piep klein bier lokaal waar vooral toeristen van over de hele wereld samen kwamen.

Het regent nog steeds pijpenstelen als we op zoek gaan naar de Bitexco tower. Dat is weer zo'n bijzonder gebouw...niet héél hoog maar wel met een uithangend helikopter platform aan de 50ste verdieping!! De meneer aan de kassa vindt dat we niet naar boven moeten gaan....geen uitzicht. Maar ja we zijn nu hier in Ho chi Mingh City dus wij gaan toch...lekker eigenwijs!! Als we boven zijn op de 49ste is er inderdaad geen zicht, en komen we er achter dat we seniorkorting hebben gekregen voor 65+ op het entreegeld....nou ja!! Maar zoals wij hun leeftijd niet kunnen schatten...is dat andersom dus ook zo, zullen we maar denken.

Op bijna onze laatste dag hier gaan we nog iets verder naar het zuiden naar de Cu Chi Tunnels. We vertrekken heel vroeg om de drukte voor te zijn. Nou dát was een heel goed plan! Wij waren de eerste bus en konden redelijk op ons gemak deze bijzondere plek, waar veel strijd is geweest bekijken. Ook de Cu Chi tunnels is een indrukwekkend netwerk van 250km tunnels van waaruit de Vietcong strijders tegen de Amerikanen vochten. Heel veel slimmigheidjes hield hen verborgen voor de US troepen. Hier zie je hoe hardnekkig en hoe vindingrijk de Vietcong met weinig of geen middelen verzet boven tegen dat goed uitgeruste leger van de Amerikanen. Deze tunnels hebben tot het einde van de oorlog als schuilplaats stand gehouden. Of zoals ze hier zeggen met de werkkracht van een mier wisten ze de olifant te verslaan.!
Je kon ook zelf een tunnel ingaan....Behoorlijk benauwd daar beneden. Veel nauwer en lager dan de tunnels bij Vinh Moc.

Dan rijden we door naar Trang Bang...Dat is de plaats waar die wereld beroemde foto is gemaakt van Kim Phuc, dat naakte meisje op een weg, na die vreselijke napalmbom. en nu lopen wij hier...

We gaan nog naar de Mekong Delta...
Hier is veel rijst, het wordt wel de rijstkom van Azië genoemd. Maar ook veel viskwekerijen. In de Pangavis sector werken maar liefst 8 MILJOEN!! mensen. Natuurlijk gaan we hier ook nog varen eerst met een grotere boot, maar als we de kans krijgen om met z'n tweetjes in een bootje met een roeier door kleinere kreekjes te varen doen we dat natuurlijk meteen....dat hoef je niet te vragen.
We eten vandaag Olifanten oor vis....heerlijk!! we hebben zelf aan tafel verse loempia's gemaakt met rijstpapier( hadden we op de kookworkshop geleerd). Daarna volgde nog vele gangen, ook de specialiteit van het huis "pork gestoofd in kokossap, 5 uur op laag vuur....aanrader!!

We rijden met de bus naar Can Tho waar we vannacht slapen. Onze laatste nacht in Vietnsam. Hoewel er in de trotter staat dat er niet veel te doen is, vinden wij het een leuke plek om onze vakantie te eindigen. Aan de Mekong met al zijn bootjes en met een mooie en gezellige boulevard.

Zondag 29 mei
Onze ALLERLAATSTE dag, vanavond vliegen we terug. De groep gaat vanmorgen vroeg...héél vroeg...nog naar een drijvende markt. WEiuj vinden het wel goed en gaan niet mee. Wat rustuiger opstaan, lekker ontbijten, nog even langs de Mekong slenteren en een laatste kop koffie op de boulevard, vinden wij een betere optie.
Om half elf vertrekt de bus, onderweg nog een laatste lunch met elkaar en dan door naar de luchthaven van Ho Chi Mingh City. We vliegen via Hong Kong weer terug naar Amsterdam. Als we in de rij staan om de koffers in te checken, gebeurt er nog weer wat grappigs....al het personeel komt voor hun balie staan én als op een teken maken ze met elkaar een buiging voor ons en de andere gasten voor ze met inchecken beginnen....je bent te verbaast om er een foto van te maken..
En als we dan in de rij staan bij de vliegtig gate ongeveer twee aan twee....komt er een steward olangs die zegt dat de line 1 persoon moet zijn...pffff....dus iedereen achter elkaar!! Toch nog zo op het eind een communistisch dingetje...

Wij reisden voor de eerste keer in een echte groepsreis en hoewel alles tot in de puntjes geregeld was. En we denken dat we alle hoogtepunten hebben gezien. En we in prachtige hotels overnachten.... was dit voor ons niet een avontuurlijke vakantie waar wij zo van houden.
We hebben het uit geprobeerd ...maar zeggen nu....al zijn we honderd dan is dit nog teveel geregeld voor ons. Te weinig beleving...
Maar blijft overeind Vietnam is een prachtig land met vriendelijke mensen en overheerlijk eten.

Ik ga nog wat foto's plaatsen...

en dat was het dan weer....

Tot onze volgende, vast meer avontuurlijke, reis.