Kathmandu 15-17 oktober - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Nico en Ada Oever - WaarBenJij.nu Kathmandu 15-17 oktober - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Nico en Ada Oever - WaarBenJij.nu

Kathmandu 15-17 oktober

Door: Ada en Nico

Blijf op de hoogte en volg Nico en Ada

18 Oktober 2009 | Nepal, Kathmandu

Hallo lieve familie en vrienden,
Wat leuk dat zoveel mensen onze reisverhalen lezen...bedankt voor jullie leuke reacties.

Kathmandu ligt op 1350 meter hoogte en heeft zo'n 2,5 miljoen inwoners. Het is een bijzondere stad, je hebt zintuigen tekort hier, de kleuren, de geuren, de mensen ,de muziek, de de sfeer, maar ook de vervuiling. Het oude stadsdeel dateert nog uit de 16e eeuw en is grotendeels bewward gebleven.Maar in deze stad met die 2,5 miljoen inwoners is geen ondergrondsriool, geen adequaat drinkwater, weinig gasfalteerde wegen ( zand en keien) maar er is vooral geen geld!! Dus ze zijn blij met ons en al die andre toeristen die hier in grote getalen zijn en geld uitgeven. En zo lopen wij deze eerste dag gewoon wat rond te dwalen .....nemen uiteindelijk een riksja ( ja, die zijn hier ook ) die ons de stad door fietst naar Royal Palace waar nu een museum is. Lange rijen voor de deur,wij hebben geen zin om voetje voor voethje door het museum te gaan, dus laten we ons naar Durban Square brengen. Dat is het oude paleizen complex. het oorspronkelijke paleis dateert uit 1560 en daar werd steeds meer bijgebouwd. Wat ons opvalt aan de tempels hier, maar ook in Bhaktapur, zijn de erotische houtsnijwerken aan de dakbalken, en dat terwijl je hier als vrouw met bedekte schouders en knieen rondloopt.Als we op een zeker moment op een binnenplaats zijn wordt ons duidelijk dat de " kumari" zicgh zal vertonen....we zijn benieuwd!!!. en ja hoor, daar komt ze voor het venster, dat is een speciaal moment voor de mensen om ons heen. Wat wij zien i s een uitdrukkingslaao, verveeld, zwaar opgemaakt, en met open mond kauwgom kauwend meisje dat daar zo'n 2 minuten staat.Het is 1 van de leven
de godinnen van de Kathmanduvallei. Ze is uitgezocht uit bepaalde, meestal boeddistische kaste, met een bepaalde horoscoop en belangrijk is dat zij moed vertoont.De meisjes blijven kumari tot hun eerste menstruatie(bloed=onrein)en worden dan met geschenken weer terug gestuurd naar hun familie.De riksja brengt ons nog naar een stoepa midden in de stad, waar een viend van de Dalai lama woont in een tempelcomplex.Zoals alles hier....indrukwekkend!!!! Weer terug bij het hotel vraagt de fietser 40euro, voor dri uu werken.Waarop wij hard moeten lachen, want dat is echt veel te veel...wilden we eerst nog wel 10 euro betalen...nu betalen we 7 en dat is ook gewoon goed betaald, als je weet dat het maand inkomen hier tussen de 40-50 euro is.

Vrijdag 16 oktober.
Vandaag nemen we een taxi naar Pashupatinath. Dat is de belangrijkste hindoe tempel in Nepal. Wij mogen daar als niet hindoe dan ook niet naar binnen.De heilige Bagmati=rivier stroomt door het complex heen.Hier vinden rituele wassingen en crematies plaats.Heel bijzonder en indrukwekkend.De overledene wordt nbinnen 4 uur na overlijden naar het tempelcomplex gebracht,daar met het water uit de rivier " gewassen" en geheiligd" .Dan wordt de overledene naar een soort betonnen plateau gedragen waarop houtblokken klaarliggen. Daar vinden dan nog rituelen plaats waarna uiteindelijk de overledene op de houtblokken wordt gelegd die aan worden gestoken. Als alles as is geworden wordt het restant de rivier ingeschoven die dan wel heilig is maar niet bepaald schoon. Indrukwekkend!! We lopen weer verder het complex op naar boven, daar lopen allemaal apen rondt rond de tempels en altaren. Bijzonder...onze eerste ervaring met loslopende apen.We lopen verder, de rivier over naar Bodnath.
Daar staat de grootste boeddhistische stoepa van Nepal en een van de grooteste terwereld hij staat ook bovenaan onze weblog.Het is een religieus centrum voor Tibetaanse vluchtelingen, de sfeer is er bijzonder,veel monniken die de kora lopen en de gebedsmolens in beweging zetten. Ook wij lopen de kora en drinken nog wat op een dakterras om alles nog eens goed te kunnen overzien en steeds meer te beseffen hoe bijzonder het is dat we hier zijn!!
Terug in het hotel ontmoeten we de
'groep", waar we de trekking mee zullen doen, gezellige mensen is onze eerste indruk.We slapen hier op een keihard bed....dat is ook alvast trainen voor straks.

Zaterdag 17 oktober.
Als je hier bent....ben je een volhouder hoor!!!
Dit weekend is het lichtjesfestival,NIEUWJAAR voor newari-mensen.
Overal zijn de mensen bezig om lichtjes op te hangen en kransen van afrikaantjes( bloemetjes bedoelen we hier!!!)om zo de huiszen te versieren.
Wij nemen de taxi naar Kirtipur een dorpje in de Kathmanduvallei en klimmem dan naar het dorpje Chobhar, dat boven op de berg(heuvel) ligt, stevige training voor later.
"s avonds komen de kinderen langs de deuren en terrassen en zingen een bepaald( waarschijnlijk voor het niewu jaar) we geven ze geld en dan zijn ze enthousiast en gaan weer verder.Er branden overal kaarsen en lampjes en net als bij ons met ouwe jaar loen er jongens rond met rotjes. Dus voor jullie allemaal ook " HAPPY NEW YEAR 1130"!!!

Zondag 17 oktober
Vandaag is het weer een prachtige dag 25-30 graden en ook zondag,rustdag...tenminste die houden wij wel!! Nog wat laatste dingetjes kopen,deze verhalen schrijven en dan lekker een boek lezen!!! Morgen hebben we een reisdag van 7uur.We gaan naar Pokhara met de bus en een gedeelte van het traject gaan we raften...SPANNEND!!jullie horen van ons.
Liefs ada en nico

PS:1 de foto's blijft een probleem...we blijven proberen.

PS:2 lourens,muntjes hebben we nog niet veel, maar wel veel vieze briefjes.Ook leuk, toch??

• 18 Oktober 2009 - 06:59

Alice:

Hoi Ada en Nico,
    wat een avonturen!
    Ik las in de krant dat de kleinste mens van de wereld in Nepal woont en die is 50 cm lang! ben je die al tegen gekomen?veel plezier verder!
    Bart en alice

• 18 Oktober 2009 - 11:07

Marlies (Uk Haven):

Hey Ada en Nico,

Superleuk zeg om jullie verhalen te lezen, ik ben er echt van onder de indruk. Hoe jullie alles opschrijven, kunnen we het gewoon met jullie meebeleven. Geniet van alles en doe voorzichtig!
    Groetjes van Marlies

• 18 Oktober 2009 - 12:03

Ma V.d. Oever:

Hoe weten jullie toch zo goed de weg daar? want volgens mij zien jullie al de bijzondere dingen die er maar te zien zijn.
    Ik hoop dat jullie het met de groep ook heel leuk krijgen en voorzichtig in die bergen, als je nu al loslopende apen ziet wat krijg je dan daar te zien.Fijne dagen verder en liefs van de Moeders.

• 18 Oktober 2009 - 17:33

De Knoopjes:

Wat hebben jullie al veel beleefd en zo te lezen moet het 'echte werk' nog gaan beginnen! Veel plezier!

• 18 Oktober 2009 - 18:56

Elly En Wim:

Wij hebben nu 3 reisverhalen gahad. We gaan er een boekje van maken. Ik heb de verlagen ook gecopieerd voor Paula, die ik haar dinsdag geef.
    Gr. Elly/Wim

• 19 Oktober 2009 - 05:13

Jantine En Wim:

ha Ada en Nico
    Zo te lezen hebben jullie het al erg naar je zin, heerlijk weer en al die mooie indrukken. Geniet er maar van! groetjes Jantine en Wim

• 19 Oktober 2009 - 08:29

Ria:

Hallo Ada en Nico
    Net jullie verslag gelezen. Wat een indrukken doen jullie op. Vandaag dus een lange reis. Geniet ervan. Wij bereiden ons voor op Australie. We hebben er zin in.
    Groetjes ook van Aad Ria

• 19 Oktober 2009 - 16:24

Abel En Jeannette:

Hai Ada en Nico,

leuk om julie belevenissen te volgen. Geniet van deze prachtige reis en later op de Britsezoom horen we graag jullie verhalen.
    Groetjes van Abel en Jeannette

• 19 Oktober 2009 - 16:37

Joop:

Beste Ada en Nico

Leuk om jullie belevenissen te lezen! Drinken jullie ook thee met Yakboter??
    Hier lopen we gewoon verder hard.
    groeten
    joop

• 19 Oktober 2009 - 20:26

Anja Ruyter:

Hoi Ada en Nico
    Heel leuk om jullie verslag te lezen ik wens jullie nog heel veel plezier met de groep
    Groetjes Anja

• 20 Oktober 2009 - 15:30

Jan Karel :

Wat leuk en geweldig en goed dat jullie je niet laten afzetten knap hoor . Horens jks