het lijkt hier wel Tibet - Reisverslag uit Xiahe, China van Nico en Ada Oever - WaarBenJij.nu het lijkt hier wel Tibet - Reisverslag uit Xiahe, China van Nico en Ada Oever - WaarBenJij.nu

het lijkt hier wel Tibet

Door: Ada en Nico

Blijf op de hoogte en volg Nico en Ada

14 September 2007 | China, Xiahe

Hallo allemaal,
In onze groep zijn toch al wel wat gevallen van onwennigheid met het eten. Twee mannen hadden behoorlijk wat klachten van de darmen ...en dan is reizen toch wat minder leuk.Gelukkig konden ze toch mee naar Lanzhou met de trein en daarna met de bus naar Xiahe.Wij hebben zelf gelukkig nergens last van en genieten van de reis, het eten is nog steeds elke keer weer een heerlijke verrassing.We hebben de timer van ons horloge aangezet om ons steeds weer even te laten weten dat we niet vergeten om te drinken want we moeten nu zo'n 3 liter per dag drinken ( water, cola...geen alcohol)ivm hoogteziekte waar je last van kunt krijgen elke duizend meter een liter en Xiahe( spreek uit: sjagge) ligt op 2900meter.Tijdens de busreis omhoog stoppen we in een dorp waar net markt is...er zijn ontzettend veel mensen, mannen in het zwart met een soort van witte fez?en vrouwen met zwarte kanten hoofddoeken. Op de markt werd van alles verhandeld, levende schapen, net geslachte schapen,die nog hingen uit te druipen en ook de vachten werden verkocht( misschien toch een soort zwarte handel,Paul). Wij zijn hier zelf een soort bezienswaardigheid!! WE zijn nu in Xiahe, de chinese graslanden. Het landschap is hier behoorlijk bergachtig, heel groen, prachtige blauwe luchten en steen koude avonden en nachten, zo koud dat Ada vandaag al meteen een nomadenjas heeft aangeschaft want tien avonden kou lijden is natuurlijk helemaal niks. We hebben gisteren zelfs water flesjes met warm water gevuld en in bed gelegd.toen de rest van de groep dat vanmorgen hoorde vonden ze dat ook wel een idee voor de komende nachten. We overnachten in het Overseas Tibet hotel, een typisch Tibetaanse inrichting met felle kleuren en veel schilderkunst.Het eten is nog steeds lekker en elke keer een feestje,( we betalen voor een uitgebreide warme maaltijd incl.drinken zo'n 2-3 euro per persoon.De " toiletten" hier zijn anders, er is hier geen riolering natuurlijk, dus ik zal er maar niet teveel over zeggen, maar de lucht alleen al is onbeschrijflijk. Onze handen desinfectans en vochtig toiletpapier brengt redding. ( ik bedoel niet de toiletten in de hotels hoor )Maar het is hier ook onbeschrijflijk mooi!!!! en dat maakt alles goed.Vandaag hebben we het Labrang klooster bezocht, daar wonen zo'n 2000 monniken in van die rode gewaden die ook hier in het dorp door de srtaten lopen. Bijzonder is de kora die om het klooster loopt die zo'n 3km.lang is en 1174 gebedsmolen heeft. daar lopen de mensen en monniken en pelgrims dan langs en elke molen brengen zij met de hand in gang, waardoor er een gebed omhoog zal gaan.Hier in Xiahe lopen veel mensen met tibetaanse kleding, maar ook hier wordt er hard gewerkt om van alles op te knappen,...we hoorden zelfs dat het in de bedoeling ligt om hier een vliegveld te hebben over 4jaar. Dan gaat dit mooie authentieke vast verloren, door de komst van grote aantallen toeristen.
We hopen dat jullie er weer plezier aan beleven om onze belevenissen te lezen, het scheelt een heleboel want dan hoef je er straks niet meer naar te luisteren!!
Allemaal onze lieve groeten, Ada en Nico

PS.Alice: jouw hotmail adres was/is opgenomen in onze mailinglist,dus zou jij ook een bericht moeten ontvangen.
PS 2: Joop: jou adres stond ook al in de lijst
PS 3: Kan iemand het email adres van Jos en Marry, Ron en Annemarie, Paul en Sarie doorsturen.
PS 4:Ma vd Oever: leuk dat de computer het goed doet, maar op deze site natuurlijk geen intieme vragen, zoals over de rug van Nico..waar het overigens goed mee gaat.
PS 5 Marian: de goede masseur is nog niet gevonden, we zoeken verder.

• 14 September 2007 - 10:37

Marian:

Het klinkt bekent wat jullie nu beschrijven, een beetje afzien maar zoooo mooooi allemaal. Fijn dat jullie nog niet getroffen zijn door hoogteziekte en/of darmklachten.
    Geniet!!!!

• 14 September 2007 - 11:37

Marry & Jos:

Prachtig om te lezen. Heel veel genieten zo te lezen. En Nico kan 's-nachts echt uitrusten, want een vrouw in skipak naast je, werkt verdovend (denk ik...). Als ik lees van die toilet, dan krijg ik spontaan last van verstoppingen. Brrr....
    Blijf benieuwd naar jullie verhalen.

• 14 September 2007 - 14:14

Marleen:

Via een omweg toch gelukt om de site te openen en heb dus toch kunnen genieten van jullie reisverhalen. Leuk hoor.
    Veel plezier nog!

• 14 September 2007 - 15:43

Christiaan:

Erg leuk om jullie berichten te lezen, tot Xi'an veel herkenning en leuke herinneringen die weer boven komen. Ik ben erg benieuwd naar jullie avonturen voor het vervolg van de reis. Mooie foto's ook! Heel veel plezier bij de rest van julie vakantie.
    Groeten!

• 14 September 2007 - 18:22

De Knoopjes:

Wat een reis jongens! En wat een indrukken! Het is maar goed dat jullie alles al een beetje kunnen vertellen want anders zouden jullie bij terugkomst dagen bezig zijn! Veel plezier op de volgende bestemming, wij reizen in gedachten mee! PS: jullie missen nu wel het wel en wee rond het supertuinfeest van Suus vanavond met 30 gezellige jongens en meiden! Alle omliggende buren zijn voorbereid......

• 15 September 2007 - 16:15

Ma V.d.Oever.:

Hallo Luitjes.
    Wat een belevenis allemaal,geweldig,
    je moet dit wel opschrijven want dit is te veel om te vertellen als jullie terug
    komen.Ik ben net thuis uit Rockanje maar
    was heel benieuwd naar jullie en inderdaad een nieuw verhaal.Ik wens jullie nog een hele fijne tijd,maar zonder koude voeten.
    Liefs Ma.

• 15 September 2007 - 19:12

Paul&Sarie:

weet niet of het gelukt was vandaar nogmaals:

jd1947@hetnet.nl
    r.wassing@zirkzee.nl
    paul.mulder@freeler.nl

• 16 September 2007 - 14:10

Ré En Suus:

Ha die pa en ma! Het klinkt allemaal nog steeds echt supergaaf! Ook de foto's die jullie erbij zetten als voorproefje zijn leuk! Er is vast ook al een flinke hoeveelheid film op de hardeschijf-filmcamera gezet?;) Heel veel plezier verder en we zien de volgende avonturen met spanning tegemoet! Trouwens om in de stemming te blijven eten we natuurlijk elke week even babi pangang en andere vernederlandste dingen van de afhaalchinees! :) Groetjes!

voetbal-PS voor pa: Nederland heeft zowel van Bulgarije (2-0) als Albanie (1-0) gewonnen, dus de kwalificatie gaat goed. En onze club uit Rotterdam staat nog steeds ongeslagen bovenaan (uiteraard :D)!

• 16 September 2007 - 18:38

Corrie En Kees:

Leuk om jullie verhalen te lezen.
    Het is maar goed dat jullie je hardloopschoenen niet bij jullie hebben want daar kom je helemaal niet aan toe met al die bijzondere belevenissen.
    Wat een reis maken jullie, daar kun je wellicht nog lang op teren als je weer terug bent.
    Nico, dat moet toch een goed gevoel voor je zijn dat er nu ook eens een keertje naar je opgekeken wordt....

Geniet nog verder en we kijken uit naar jullie nieuwe berichtje.

Liefs,
    Corrie en Kees

• 17 September 2007 - 19:52

Monique Arxhoek:

Hoi Nico en Ada,

Leuk weer om jullie verdere belevenissen te lezen. Scheelt straks inderdaad in het Tafel 8+ weekend haha.
    Hier ontvangen jullie de gevraagde email adressen:
    paul.mulder@freeler.nl
    jdidden@hetnet.nl
    r.wassing@zirkzee.nl

Nog heel veel plezier verder, blijf lekker eten, geniet van de mooie natuur en blijf schrijven.
    Groetjes, Erik en Monique

• 19 September 2007 - 13:29

Wouter:

Hé Nico en Ada,
    Doen jullie wel voorzichtig daar? Houden jullie nog wel genoeg energie over voor het weekend van het jaar: tafel 8+?
    Veel plezier nog.
    Wouter