vervolg 16-19september - Reisverslag uit Peking, China van Nico en Ada Oever - WaarBenJij.nu vervolg 16-19september - Reisverslag uit Peking, China van Nico en Ada Oever - WaarBenJij.nu

vervolg 16-19september

Door: Ada en Nico

Blijf op de hoogte en volg Nico en Ada

20 September 2007 | China, Peking

hallo lieve allemaal, ondertussen zijn we veilig aangekomen in Songpan zo'n 300 km meer naar het zuiden.Absoluut niet in de buurt van de storm bij Shanhai.De bus had een bevroren brandstofleiding.We waren gebleven bij het cowboydorp in ons vorige bericht...hoe het verder gaat. Bij een cowboydorp denk je aan stoere mannen te paard, de stoere mannen waren er maar de paarden waren grotendeels vervangen door glimmende motoren.Dat was een rare gewaarwording.We eten een lunch bij de cowboys, overheerlijk en op potkachels bereidt.Hierna bezoeken we ook nog een nomadenfamilie, die in de zomer in tenten bij hun kuddes wonen. In de tent is van alles aanwezig, zoals open haard die ook als fornuis dienst doet en brandt op gedroogde yakmest.Maar er is ook een zonnecollector aanwezig voor energie voor de lamp, de mensen hebben een hard bestaan, we zagen ook hoe de vrouwen de yaks vastzetten om te melken, grappig om te zien dat die grote beesten geduldig staan te wacgten tot dat klusje gedaan is. we verblijven in Langmusi Hotel,Langmusi is een klein dorp met twee kloosters en een rivier/beekje dat voor van alles goed is...het eerste wat we zagen was het uitspoelen van de organen en darmen van
een pas geslacht yak in de beek. Geen opwekkend gezicht, vooral niet als we zien dat de vrouwen zo,n 5 meter verderop emmers water uit de beek halen,dat wij mogelijk gekookt weer als theewater krijgen. ook worden er auto's in de beek gewassen en scharrelen de varkens er in rond...altijd wt te vinden.Maar zo te zien heben wij al behoorlijk wat weerstand opgebouwd want we hebben nergens last van. Later als we thee drinken in een tentje en Nico het toilet bezoekt ziet hij dat deze toiletgoot dus ook rechtstreeks in de beek loopt.De weg naar het toilet loopt trouwens gewoon dwars door de keuken.Een andere keer toen we ergens gingen eten bleek datdat restaurant geen toilet had...in Nederland toch ondenkbaar!!Maar wij gaan dan gewoon even terug naar ons hotel.Maandag 17 september: Vandaag zijn we getuige van een Skyburial ( een boeddistische luchtbegrafenis). Hierbij wordt de overledene gevoerd aan de gieren, waardoor de ziel rechtstreeks naar de hemel gaat, voor ons een indrukwekkende, maar bizarre gebeurtenis, maar hier kiezen veel mensen voor deze begrafenis. daarna hebben we ook nog een klooster bezocht,onder leiding van Wandi,onze gids,veel kleuren en boedda's,veel geuren en rituelen ook. En dan zijn we alweer bij de dag van Langmusi-Songpan,daar zijn we nu.Door de moterpech kwamen we pas om half zeven aan.Onderweg over de Tibetaanse hoogvlakte(3400-3600meter),genoten van het uitgestrekte landschap, met de grote kuddes yaks en schapen, die ook regelmatig dwars over de weg lopen in grote aantallen. De claxon is hier een onmisbaar onderdeel van de auto.
Woensdag 19 september gaan we weer een nieuw avontuur beginnen, de paardentrek hoog de bergen in.Om half elf gaan we paarden ophalen, en trekken we met de gidsen de bergen in. per twee personen is er een gids die meegaat.De paden zijn vooral in het begin heel steil en smal vol met keien, en je moet geen hoogtevrees hebben, want soms lopen we wel erg vlak langs het randje.We gaan weg met mooi weer, de omgeving is fantastisch en het paardrijden zelf vinden we ook heel leuk.We gaan weer naar 3700 meter als we aan de afdaling beginnen wandelen we eerst een stuk omdat dat te steil is voor de paarden, later rijdrn we weer te paard verder,geweldig!!Als we in de middag aankomen, op de plek waar we zullen overnachten, gaan de gidsen direkt aan de slag met het op zetten van de slaaptentjes en de grote tent, zelfs \ons bed wordt op gemaakt, nouja,bed....Alles staat in no time.In de grote tent gaan de jongens koken op een houtvuur,wat ondertussen ook al brandt en worden we verwend met heerlijke noedelsoep.Als we net klar zijn met eten begint het te regenen en gaan we ons tentje in. Gelukkig wordt het wel weer droog en gaan we nog even wandelen, als we terugkomen hebben de jongens alweer het avondeten klaar...en niet te geloven als we daar van smakelijk van gegeten hebben begint het weer te regenen....dus dan maar vroeg naar bed. We hebben genoten om weer samen in zo'n klein tentje te slapen, inderdaad slapen,want je gaat met alles wat je aan hebt naar bed om warm te blijven. Maar minder genieten was de harde grond en de temperatuur daalde tot onder nul. Dus toen we vanmorgen wakker werden lag er ijs op de tent en was het geen lolletje om buiten te komen. Maar de jongen\s waren alweer druk in de weer on dit keer twee vuren te maken om ons te warmen....en dan ook nog broodjes bakken en warne spitskool erbij heerlijk!!! dan wordt het kamp weer opgebroken en gaan we te paard,waar we als nomaden opzitten door alle sjaals en natuurlijk Ada's nomade jas en dan ook nog een sjaal om haar hoofd om warm te blijven.Tot zover Songpan, morgen vertrekken we naar Wolong en gaan we opzoek naar Panda's.
Iedereen weer de groetjes van ons en tot de volgende keer...leuk dat we steeds ook weer reaktie's van jullie krijgen.
Liefs van Ada en Nico.

PS 1: Ma van den Oever: leuk he, dat u nu op de computer ons kunt volgen. Zou u het email adres van Wim en Karen door willen geven??

PS 2: Tafel 8+; We gaan naar het oosten met ons weekend???hardstikke leuk!!!Zitten wij al aardig in de richting.

PS 3 de Knoopjes: leuk tuinfeest geweest???Hebben jullie nog wel de zelfde buren als we terugkomen??Jammer dat het te laat is anders hadden we nog wat chinese rollen mee kunnen brengen!!

PS 4: Marian, we hebben zo dadelijk een afspraak bij de masseur voor een full body tibetaanse massage...we zijn benieuwd.

• 20 September 2007 - 11:32

Marian:

Hoe was de massage? Ku je me iets nieuws leren Nico? Wat een mooie reis maken jullie. Tot het volgende bericht

• 20 September 2007 - 11:57

Ma . V.d.Oever.:

Het is ongelovenlijk wat jullie allemaal
    zien en meemaken,het is net alsof je een boek zit te lezen,maar dat jullie dat zelf meemaken moet toch wel heel bijzonder zijn,wat heerlijk dat jullie zo
    lekker eten,alleen het kwijtraken
    daarvan? nou ja daar hebben jullie op gerekend via het kruidvat.Het adres van Wim is,WvdOever@planet.nl Toevallig vroeg ik aan Wim gisteren hoe hij het vond dat reisverslag,maar hij wist van niks maar had nu wel contact gehad met
    Remon,en aangezien die alles weet van de
    p.c.zal het wel goed komen.Luitjes genieten weer,ik hoop dat het niet te koud wordt,ik zag jullie het meest voor me in zomertenue maar dat is dus heel anders,maar jullie houden elkaar wel warm.Ik wens jullie weer heel veel plezier de groeten van de bekende tantes
    en liefs en een kus van Ma.
    pas op dat de paarden niet op hol slaan.

• 20 September 2007 - 16:40

Eline:

He pa en ma!

Wauw!!die foto van ma op het paard!
    Ben helemaal 'jaloers' als ik dat zie! :)
    Nog spierpijn gehad van die 2 dagen??

X

• 20 September 2007 - 18:43

Marc En Anja:

.. en, smaakt het bier daar ook een beetje? Fijn dat het goed gaat met jullie en wel degelijk kwa gezondheid!

• 20 September 2007 - 19:46

De Knoopjes:

Wat een verhaal! Met stijgende verbazing heb ik het hele relaas zitten lezen. Je moet wel avontuurlijk ingesteld zijn voor zo'n reis zeg! Jullie zijn dat helemaal, maar ik vrees dat ik toch meer van de "cruise" ben, zeker v.w.b. het hele toiletgedoe! Maar zo te lezen maken jullie de reis van je leven, geweldig! Het feest was een groot succes, 30 pubers tussen 14 en 20 jaar, om 23.00 was het gelimiteerde bier op, maar iedereen ging gewoon over op cola en een aantal feestvierders was helemaal verbaasd dat het ZO gezellig was, dat iedereen ZO normaal en leuk bleef en ..... dat er "niemand gekotst" had! Nou, dat heb ik dan maar als een compliment opgevat!
    Goede reis weer, hopelijk op weg naar wat warmere nachten!
    Groetjes, De Knoopjes

• 22 September 2007 - 10:11

Aad En Ria:

Hoi luitjes. Wij geven jullie mail door aan ma. Deze geven we morgen zo blijft zij ook op de hoogte. Hier alles zijn gangetje. Wat een enorme belevenis die reis van jullie. Ik ben benieuwd naar de foto's. Fijn dat jullie goed tegen het eten en dergelijke kunnen. Geniet ervan en tot ziens
    groetjes Ria

• 23 September 2007 - 11:06

Ma V.d. Oever:

Hebben jullie al panda~s gevonden?
    Ja het is Zondag dus een stille dag,
    vandaar even een verzetje achter de p.c.
    en zomaar even een vraag aan jullie.

Groetjes Ma.

• 24 September 2007 - 09:06

Ré En Suus:

Klinkt weer goed allemaal! Het paardrijden zal wel iets heftiger zijn dan de eerste ervaring toen in Spanje haha! Doe voorzichtig en geniet ervan!

Oh ja, toevallig nog Foppe de Haan en team zien lopen op de Chinese Muur? Ik zag in de krant dat hij er ook rondloopt!;)

Groeten,

Ré en Suus