Van oost naar west - Reisverslag uit San Carlos de Bariloche, Argentinië van Nico en Ada Oever - WaarBenJij.nu Van oost naar west - Reisverslag uit San Carlos de Bariloche, Argentinië van Nico en Ada Oever - WaarBenJij.nu

Van oost naar west

Blijf op de hoogte en volg Nico en Ada

19 November 2014 | Argentinië, San Carlos de Bariloche

Lieve allemaal,

Bedankt voor jullie leuke reakties op ons eerste lange reisverslag van Argentinië. We pakken de draad weer op, op woensdag 12 november...precies een week terug.

Woensdag 12 nov.
We hebben een luie ¨vrije¨ochtend en worden om 11.30 opgehaald door een busje voor een tour over het schiereiland Peninsula Valdes. Samen met een Italiaans stel gaan we op stap met Enrico onze chauffeur en gids.Als eerste doen we Punta Delgada aan. Daar liggen op het strand de zeeolifanten met hun baby´s. We zien hoe een mannetje het vrouwtje weg houdt bij haar jong. Bij zee olifanten is de zoogtijd slechts 20- 21 dagen, dan groeit het jong van ong. 40 kg naar 160kg!!! maar dan moet het maar zien hoe hij voor zichzelf gaat zorgen...vanaf nu kan de moeder hem niet meer zogen en zijn ze ook direkt vreemden voor elkaar. Nu was de splitsing net gebeurt zodat het jong steeds schreeuwend achter zijn moeder aanging, maar het mannetje staat dat niet toe, want als het jong drie dagen los is van de moeder, kan de moeder alweer gedekt worden.....daar is het mannetje natuurlijk op uit.!!!..en dat terwijl zo.n groot walvisjong een héél jaar gezoogd wordt.

Dan gaan we verder met de auto en rijden dooor de eindeloze leegte van Patagonië , over ripio wegen( onverhard) naar Punta Caleta, dat is ook de plek waar wij gisteren de orka´s hebben gezien. Vandaag laten ze zich niet zien.....maar het blijft een prachtige plek.

WE gaan aan het einde van deze dag met deze auto direkt door naar Puerto Madryn, waar we de komende twee nachten slapen. We verblijven in een leuke hosteria, net buiten het centrum. WE gaan samen lopen naar het centrum en zijn er in een half uurtje. We eten een grande pizza, een grande salade en dan natuurlijk ook een grande cerveza!!!WE zijn best moe van de hele dag excursie en de lange stukken rijden over de ripio wegen, maar als we langs een cyber cafe komen besluiten we toch ons eerste verslag te plaatsen. Net voor we naar bed gaan, kan Nico mij nog feliciteren...morgen is mijn verjaardag!!.

Donderdag 13 nov-
We zijn vroeg wakker dat moet ook, want we worden om acht uur opgehaald voor een hele leuke dag.
Vandaag is onze chauffeur ook wwer Enrico, en reizen we samen met een koppel uit Buenos Aires. Nico en ik gaan naar Rawson om daar in een zodiac in te schepen op zoek naar de Commerson dolfijnen( tonina avera) dat zijn kleine, ong 1 meter, opvallende kortsnuit dolfijnen en lijken nét op kleine orka´s want ze zijn ook zwart-wit. Om uit te varen met de zodiac was al SUPER GAAF!!!....wat een snelheid. AL snel zien we de dolfijnen, ze springen voor de boeg uit en gaan ook vlak voor de boeg zwemmen met een hele hoge snelheid...net voor de boor uit. We kunnen dat alleen maar zien als er een andere boot langs vaart....ze zwemmen écht zowat tegen de boot aan. Echt geweldig om ze te zien springen op de golven, onder de boot door, voor de boot uit....ze zijn razend snel.!!! Dat was een superleuk begin van deze dag, Als we weer an wal zijn, wachten we even tot de auto met de anderen weer terug is en dan gaan we met elkaar naar Punta Tombo....wat is daar te zien???? Pinquins!!! héél veel pinquins!!!! DE grootste Magelhaes pniquins ter wereld. Punta Tombo is een rots achtige kaap met een zandstrook van ong. 3km lang en een natuurreservaat, De mannetjes pinquins komen eind augustus en beginnen met hun nest van het jaar ertvoor te herstellen...niet te geloven als je ziet hoeveel nesten hier zijn...ong 1.000.000!!!! De vrouwtjes leggen in oktober twee eieren die ze samen gedurende veertig dagen bewaken. De pinquins zijn hier ooit , in 1947 gekomen, niemand weet waarom??? maar sindsdien komen ze elk jaar terug!!!
Ook nu schijnt de zon en waait het hardstikke hard, maar het is hier hardstikke warm!!! Best gek waait op andere plaatsen waar we waren was de wind juist vooral erg KOUD!! We open de pinquin highway, waar de pinquins natuurlijk voorrang hebben en die je niet mag aanraken...natuurlijk niet!!! Overal waar je maar kijkt lopen , staan en liggen pinquins. Ze maken holen in de grond en onder de bosjes en daar maken ze hun nest. Op dit moment zitten, liggen , staan, de meeste pinquins in hun nest op 1 of 2 eieren. Komende dagen zullen hier ook duizende jonge pinquins uit de eieren kruipen, die hebben wij nog niet gezienb, maar wel de eieren waarin ze nog verstopt zitten. Wat een grappige beestejs zijn het.... je kunt er uren naar kijken en ze trekken zich niks van de mensen aan.

Helaas moeten we nu afluiten....morgen verde over de pinquins en de reis naar het oosten.want de zaak gaat sluiten we moeten weg...

groetjes voor jullie
Tot morgen

• 19 November 2014 - 08:30

Inekee Van Der Vaart:

Lieve Ada en Nico, wat leuk om te lezen: we zijn er bijna bij!!
    Hartelijk gefeliciteerd met je verjaardag, we wensen je een prachtig jaar en dat we maar veel dinsdag-donderdag rondjes mogen lopen met elkaar. Wij waren ook weg: ik had congres in Toronto, Victor kwam eind vd week daar ook heen en onze dierbare familie die up state New York wonen (3uur rijden) kwam ons in Toronto ophalen. Zaterdag naar Lakewood, waar ze wonen, gereden en tot dinsdag gebleven. Dinsdagochtend van daar naar Buffalo en met korte vlucht naar New York. Dat is zo ongeveer het meest tegenovergestelde van de overweldigende natuur waar jullie dit moment zijn. Heerlijke dagen gehad: 2 musea en de opera bezocht, en lopen-lopen-lopen. Gekke was dat het in het teken van de marathon stond waar we ons buitenstaanders voelden, maar wel de gezellige spanning meekregen natuurlijk. Heerlijk om niet mee te lopen :-)
    Jullie nog hele fijne tijd daar, we hopen meer en verder te horen, geniet van het mooie leven!!!!
    Veel liefs Inekee en Victor

safe travels

• 19 November 2014 - 11:29

Joop Kamer:

Hoi Ada en Nico
    Ontzettend leuk om van jullie mooie reis te mogen meegenieten
    Krijg er zelf ook zin in!
    Groetjes van Joop Kamer